Pengembangan Kurikulum Dalam Upaya Meningkatkan Pembelajaran

Nida Uliatunida

Abstract


The curriculum is an educational program that contains a variety of teaching materials and learning experiences that are programmed, planned, and designed systemically on the basis of applicable norms that serve as guidelines in the learning process for education staff and students to achieve educational programs. The essence of curriculum development is the process of identifying, analyzing, synthesizing, evaluating, making decisions, and creating curriculum elements. The principles of curriculum development can be divided into two categories, namely general principles and special principles. The principles that will be used in curriculum development activities are essentially rules or laws that will inspire the curriculum. In order for curriculum development to succeed in accordance with what is desired, curriculum development requires a foundation or foundation for curriculum development. The foundation of curriculum development includes: juridical foundation, philosophical foundation, conceptual foundation, psychological foundation, social, cultural and religious foundation, foundation, science, technology, and art.

Full Text:

PDF

References


Baharun Hasan, 2017,”Pengembangan Kurikulum: Teori Dan Praktik”, (Yogyakarta: Pustaka Nurja).

Baharun Hasan, DKK. 2017. Pengembangan Kurikulum: Teori Dan Praktik. Cetakan I. ed. Zamroni. (Probolinggo: Pustaka Nurja).

Baharun, Hasan. 2016. “Manajemen Kinerja Dalam Meningkatkan Competitive Advantage Pada Lembaga Pendidikan Islam.” Jurnal at-Tajdid 5(2).

Crow and Crow,1990,”Pengantar Ilmu Pendidikan”, (Yogyakarta: Rake Sarasin).

Haryanto, 2012: dalam artikel “pengertian pendidikan menurut para akhli http://belajarpsikologi. com/pengertian-pendidikan-menurut-ahli/ diakes pada tanggal 9 Desember 2019.

Hidayat, Sholeh,2013,” Pengembangan Kurikulum Baru”, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya).

Kamal, Mustofa, 2014. “Model Pengembangan Kurikulum Dan Strategi Pembelajaran Berbasis Sosiologi Kritis, Kreativitas, Dan Mentalitas.” Jurnal Madaniyah 7 (2).

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan,2012” Dokumen Kurikulum 2013”, (Jakarta: Kemendikbud).

Khalil, Muhammad Ali, Qamus Tarbiyah, English-Arab, (Beirut: Dar al-‘Ilm al-Maliyyin, t.t.).

Lase, Famahato, 2018, “Dasar Pengembangan Kurikulum Menjadi Pengalaman Belajar.” Jurnal PG-PAUD STKIP Pahlawan Tuanku Tambusai 3 (1).

Mulyasa, E, 2006, “Kurikulum Berbasis Kompetensi Konsep, karakteristik, dan implementasi” (Bandung PT Remaja Rosda Karya).

Mulyasa, E, 2013,”Pengembangan dan Implementasi Kurikulum 2013”, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya).

Nata, Abudin,2005, “Filsafat Pendidikan Islam”, (Jakarta: Gaya Media Pratama).

Nurdin, Syafruddin, 2005. “Guru Profesional Dan Implementasi Kurikulum”. (Jakarta: Quantum Teaching).

Pambudi, Aris Fajar, 2017. “Prinsip Pengembangan Kurikulum.” Power Point disajikan dalam seminar proposal yang dilakukan pada tanggal 25 Desember.

Raharjo, S. B. 2018. “Capaian Standar Nasional Pendidikan Sebagai Prediktor Achievement of National Standards of Education As a Predictor.” Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 3 (2).

Sanjaya, Wina,2009,”Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum”, (Bandung: Rosdakarya).

Suparlan, 2011, “Tanya Jawab Pengembangan Kurikulum dan Materi Pembelajaran”.(Jakarta : PT Bumi Aksara).

Suradnya, I Made, 2009, “Pengembangan Kurikulum Pendidikan Dan Pelatihan Kepariwisataan Berkelanjutan.” Jurnal Ilmu Pendidikan 16 (3).

Syaodih, Sukmadinata, Nana,2011, “Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek”.( PT Rosda Karya Remaja, Jakarta).

Syaodih, Sukmadinata,Nana, 2012,” Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktek”, (Bandung:Remaja Rosdakarya).

Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003, Sistem Pendidikan Nasional, Pasal 1, ayat (19).

Yu’timaalahuyatazaka. 2016. “Model Pengembangan Kurikulum Hilda Taba Dan Identifikasinya Dalam Kurikulum Pendidikan Islam.” Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 4 (2).

Yulianti, Hartatik, dan Ninik Indawati. 2016. “Pengembangan Kurikulum PAUD (StudiKasus Di PAUD Citra KartiniDesa Senggreng – Kecamatan.Sumber Pucung - Kabupaten Malang) Yulianti,.” Jurnal Inspirasi Pendidikan 12(2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.